پارسی

جالب و دیدنی

پارسی

جالب و دیدنی

راهکارهای صرفه جویی در مصرف انرژی

با توجه به اینکه عصر ما عصر بحران مصرف است واین باعث شده اکثریت مردم راه و رسم درست مصرف کردن را فراموش کنند.در اینجا راهکارهایی برای مصرف بهینه انرژی ذکر شده است.امیدوارم به این مسئله با دید مثبت بنگریم.



 به قول سعدی:   نه چندان بخور کز دهانت بر آید / نه چندان کز ضعف جانت برآید


راهکارهای صرفه جویی در مصرف  آب


آب یکی از مهمترین منابعی هست که زندگی بدون اون غیر ممکنه.متاسفانه 40 درصد از مردم دنیا از آب سالم محرومند . طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت روزانه 30 هزار نفر از مردم دنیا به علت کمبود آب سالم و بهداشتی می میرند.میانگین آب مصرفی سرانه جهان حدود 580 مترمکعب برای هر نفر در سال است که این رقم در ایران حدود 1300 مترمکعب در سال است که این امر بیانگر اتلاف منابع آب و اسراف بیش از حد منابع حیاتی است.

پس بهتره اگر آب رو هدر میدید هرچه زودتر به راهکار های زیر عمل کنید:

کافی است که یک دوش پر فشار در حمام نصب کنید، این سر دوشها خروج آب را تا ۱۱ لیتر در دقیقه کاهش میدهند.

این دوشها نسبت به فایده فراوانشان، قیمت چندان گرانی ندارند و شما میتوانید یکی از آنها را با قسمت سر دوش فعلی حمام خود عوض کنید. به دهها لیتر آبی که هدر میرود، انرژیی که برای گرم کردن آن صرف میشود و پولی که باید بابت هردو اینها بپردازید، فکر کنید.

این دوشها، با وجود خروجی کمتر آب، با وارد کردن هوا در آب، از فشار بالایی برخوردارند و فشار آنها در بعضی مدلها قابل تنظیم است.

اگر از مقدار و سرعت جریان آب دوش حمام خود بی خبرید، کافی است یک سطل که از گنجایش آن باخبر هستید را زیر شیر حمام گذاشته و ببینید پر شدن آن چقدر زمان میبرد. اگر پر شدن سطل ۵ لیتری، کمتر از ۲۰ ثانیه طول بکشد، یک راست عازم خرید سر دوشی جدید شوید.

شیرهای آب را نیز به روز کنید. درحالی که مشغول خرید لوازم لوله کشی هستید، سرشیرهایی که خاصیتی مشابه دوش مذکور دارند تهیه کنید و به سر شیرهای خانه ببندید.

برای انجام دادن آن دسته از امور آشپزخانه که نیازمند باز گذاشتن شیر آب هستند، آب را به صورت قطره ای باز بگذارید و شیر را تا آخرین حد آن باز نکنید. جریان آب را به باریکی یک نی نوشیدنی نگه دارید و در هر دقیقه ۵ لیتر آب صرفه جویی کنید.

شیر آب را ببندید. هنگام مسواک زدن دندانها، آب را دو دقیقه تمام باز نگذارید، مسواک زدن دو دقیقه طول میکشد، نه؟ و ۱۱ لیتر آب را به هدر میدهد.

برای هر ...کوچکی، سیفون نکشید! هربار فراموش کردن کشیدن سیفون ۲۰ لیتر آب ذخیره میکند.

میانگین تولید فاظلاب شهری

از تنظیمات صحیح استفاده کنید. ماشین لباسشویی و ظرفشویی را متناسب با مقدار بار آن تنظیم کنید.

سرعت دوش گرفتن خود را افزایش دهید. تا حد امکان از وان استفاده نکنید.

جلوی چکه کردن شیرهای آب را بگیرید. شیری که چکه میکند در سال ۱۱,۸۹۳ لیتر آب به هدر میدهد. اگر از خواندن این عدد بیهوش نشده اید، سریع برای تعمیر شیر-یعنی یک تعویض واشر ۵۰ تومانی) اقدام کنید.

ماشین ظرفشویی و لباسشویی را فقط در زمانی که کاملا پر هستند، روشن کنید.

سیفون را چک کنید. کمی رنگ خوراکی داخل محفظه سیفون بریزید، اگر رنگ به داخل کاسه توالت هم وارد شد، بدانید که محفظه نشتی دارد و تا روزی ۸۸۰ لیتر آب به هدر میدهد.

هنگام صابون زدن به صورت و سپس تراشیدن ریش، شیر آب را باز نگذارید. برای شستن کف از روی تیغ در حین تراشیدن ریش، میتوانید مانند پدر و پدربزرگ خود از یک کاسه آب جوش استفاده کنید.

باغچه را صبح زود و قبل از اینکه خورشید آب را بخار کند، آبیاری کنید.

بیش از حد به باغچه آب ندهید. آیا واقعا آب پاشی روزانه لازم است؟ یک زمین چمن معمولی با گل و گیاه عادی، هفته ای یک مرتبه و به مدت یک ساعت به آبیاری نیاز دارد، مگر اینکه هوا بسیار گرم و گیاهان از نوع خاصی باشند که به آبیاری روزانه نیاز داشته باشند.

اتوموبیل خود را با کارواش ببرید. کارواشهای حرفه ای با وسایل مخصوص حدود ۴۴۰ لیتر آب کمتر از زمانی که خودتان خودرو را میشویید، آب مصرف میکنند. گاهی تنبلی میتواند در حفظ محیط زیست بسیار موثر باشد.

امیدوارم هممون از این راهکارها استفاده کنیم.


راهکارهای صرفه جویی در مصرف برق


برق یکی از گونه های مهم انرژی هست که از منابع مهم ما و با دشواری هایی بدست میاد.متوسط مصرف سرانه برق خانگی در ایران حدود 2900 کیلووات ساعت است که نسبت به متوسط استانداردهای جهانی 1900 تا 2000 کیلووات ساعت بیشتر است.با تطبیق این میزان مصرف برق با استانداردهای جهانی نشان می دهد که مصرف برق در کشور حدود 3 برابر . متوسط مصرف جهانی است.


بهترین و جدیدترین خدمات وبلاگ نویسان جوان                www.bahar-20.com

پس با صرفه جویی در مصرف برق در منابع انرژی صرفه جویی کرده ایم. همین طور صورت‌حساب ماهیانه ی برق شاید به ظاهر مبلغ اندکی باشد؛ اما سالیانه هزینه ی قابل توجهی را به اقتصاد خانواده تحمیل می‌کندراهکار های صرفه جویی در مصرف برق به شرح زیر است:

اولین گام در صرفه‌جویی برق، خاموش کردن چراغ‌های اضافی است. به‌خصوص در ساعات پایانی شب و نزدیک شدن به زمان استراحت، استفاده از لامپ‌ها با بازده بالاتر مانند لامپ‌های فلورسنت که نور سفید تولید می‌کنند، علاوه بر ایجاد نور بیشتر، انرژی الکتریکی کمتری را به گرما تبدیل خواهد کرد.



به طور متناوب، وسایل برقی را بررسی کنید و در صورت نیاز، آنها را در اسرع وقت تعمیر کنید. استفاده ی بهینه از لوازم برقی، راه حل مناسب دیگری است. به عنوان مثال، از باز و بسته کردن مکرر در یخچال و فریزر اجتناب کنید و در صورت امکان، مواد غذایی مورد نیاز را در یک نوبت در داخل یخچال قرار داده یا از آن خارج نمایید. فاصله ی مناسب میان وسایل سرمازا و گرمازا را حفظ کنید. به عنوان نمونه، از قراردادن یخچال و اجاق گاز در کنار یکدیگر خودداری کنید.

در فصول سرد سال، با استفاده از درزگیرها و پرده از میزان تلفات حرارتی بکاهید و در هر زمان از پوشش مناسب آن آب و هوا استفاده کنید. می‌توان به جای گرم کردن بیش از حدّ خانه از پوشش گرم بهره گرفت.

با تنظیم هوشمندانه ی برنامه ی روزانه، در مصرف برق صرفه‌جویی کنید. از تابش طبیعی نور خورشید برای گرم کردن خانه و نیز ایجاد روشنایی استفاده کنید. آفتاب مانند یک اتوی برقی شما را در خشک کردن لباس‌های خیس یاری خواهد کرد.

بهترین و جدیدترین خدمات وبلاگ نویسان جوان                www.bahar-20.com

یکی از راه های دیگری که میتواند موجب کاهش مصرف برق بشود افزایش سرعت اینترنت است.

کندی سرعت اینترنت نه تنها موجب هدرروی زمان و انرژی کاربران می شود، بلکه موجب کندی پاسخ به نیاز کاربر شده و به طور طبیعی منجر به افزایش مصرف برق می شود.

رابطه هدرروی مصرف برق و انرژی و سرعت کم اینترنت در سال اصلاح الگوی مصرف موضوعی است که از طرف کارشناسان فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گرفته است.

اینترنت پرسرعت، اینترنتی با میانگین سرعت بیش از 512 کیلوبایت در ثانیه است و در اکثر نقاط جهان این سرعت درحد دو مگابایت بر ثانیه می باشد. بنابراین برای رسیدن به این سرعت ، باید پهنای باند از طرف شبکه زیرساخت افزایش یابد.

امیر فرزام (کارشناس فناوری اطلاعات): اگر میزان اتصال کاربران به اینترنت را روزانه چهار ساعت در نظر بگیریم ، میزان مصرف برق در 4 ساعت برای یک کامپیوتر معمولی (بدون احتساب هزینه برق مصرفی خطوط مرکز مخابراتی و آی اس پی در زمان استفاده) حدود 1 کیلو وات در روز و 30 کیلو وات در ماه است که رقم خیلی زیادی می باشد.

وی افزود: اگر سرعت اینترنت این کاربر فرضی به جای سه کیلو بایت، 50 کیلوبایت در ثانیه بود ، به جای چهار ساعت می توانست در عرض 20 دقیقه کار خود را انجام دهد و میزان مصرف برق نیز به یک دوازدهم کاهش یابد.

روش هایی برای کاهش مصرف بنزین خودرو


بازدیدهای منظم سرویس خودرو، عامل تاثیر گذار در مصرف سوخت است ضمن این که فشار باد تایرها باید حداقل هر ماه یک بار کنترل شود چرا که در صورت فشار باد خیلی پایین مصرف سوخت بالا میرود و بر اثر مقامت بر حرکت ساییدگی تایرنیز افزایش یافته و فرمان پذیری خودرو تحت تاثیر منفی قرار میگیرد.

بــار اضـــافــی مـــمــنــوع !

بار اضافه درون صندوق بار بشدت مصرف سوخت و پایداری خودرو راتحت تاثیر قرار میدهد. بنابراین باید از حمل بار اضافی در خودرو خودداری کرد حتی نصب باربند یا چوب اسکی به دلیل این که ضریب آیرودینامیکی خودرو را کاهش میدهد، مصرف سوخت را بالا میبرد.

وســایــل بــرقـــی تــا حــداقـــل

گرم کن شیشه عقب ، مه شکن ، برف پاک کن و فن بخاری به مقدار زیادی الکتریسیته برای کارکردن نیاز دارد ومصرف زیاد ، مصرف سوخت را افزایش میدهد.

کــولــرهـــا خـــامـــوش

گرچه هوای تابستان گرم و خنکای کولر در خودرو دلچسب است،اما روشن کردن کولر تاثیر زیادی در مصرف بالای موتور دارد ( 20 درصد ) ، بنابراین درصورتی که هوای بیرون مناسب است از دریچه های هوابهره گیرید.

نــحــوه ی صـــحــیــح رانــنــدگـــی

متاسفانه برخی رفتارهای نادرست در نحوی رانندگی،ناخواسته مصرف بنزین افزایش میدهدنباید خودرو را در حالت توقف یا دور خیلی بالاگرم کردضمن این که تغییر دنده در جاده و ترافیک نیز دراین باره موثراست بایدبه محض اینکه شرایط ترافیک و جاده مطلوب بود به دنده های بالاتر رفت استفاده از دنده های پایین برای بالا بردن شتاب بشدت مصرف سوخت را بالا میبرد همچنین استفاده غیر درست از دنده بالا مصرف سوخت وآلودگی را افزایش داده و باعث سایش و ترکیدن موتور میشود

بــالا تــریــن ســرعـــت

مصرف سوخت در سرعتهای بالا به طورقابل ملاحظه ای افزایش مییابد

به عنوان مثال وقتی از سرعت 90 به 120 شتاب میگیرید مصرف سوخت حدود 30 درصد افزایش پیدا میکند سرعت باید تا جایی که امکان دارد یکدست و از ترمزگیری و شتاب گیری غیر ضروری اجتناب شود که هر دو مورد مصرف سوخت و آلودگی را بالا میبرد . لازم است یک شیوه رانندگی یکنواخت با امکان مانور پذیری مناسب به جهت اجتناب از خطرات قریب الوقوع ورعایت فاصله مناسب از خودرو جلو جهت پرهیز از ترمزهای شدید به کار گرفته شده

شـــتــاب گـــیـــری

همچنین شتاب گیری بشدت دور موتور رابالا میرود وبطور قابل ملاحظه ای مصرف سوخت و آلودگی را افزایش میدهد شتابگیری باید بتدریج صورت گرفته و از مقدار ماگزیمم گشتاور بالا نرود

روشن کردن متناوب موتور نیز در شرایط استارت سرد امکان کار کرد موتور در بهترین دمای کاری را بالا برده ( از 15 تا 30 در صد در داخل شهر ) و تولید گازهای سمی میکند

کم و زیاد کردن سرعت خودرو در جاده ها یا تلاش برای پرکردن فاصله های کوتاه بین خودروها در ترافیک های سنگین بشدت سوخت را هدر میدهد .

تعیین سرعت مجاز در صرفآ برای حفظ ایمنی سرنشینان خودرو ها نیست بلکه مساله صرفه جویی در سوخت هم در نظر گرفته شده

برای مصرف حداقل سوخت در جاده ها سرعت خودرو باید 85 تا 100 کیلومتر در ساعت باشد .

تنها 20 درصد در کاهش مصرف سوخت تاثیر دارد نکته اصلی در صرفه جویی تغییر فرهنگ ترافیکی شهر وندان پرهیز از سفرهای درون شهری غیر ضروری و جایگزینی استفاده از اینترنت و نمابر بجای رفت و آمد در سطح شهر است.

                       

تـــوصـــیـــه هـــای یـــک خــــطــی

1) کنترل باد لاستیک خودرو

2) کنترل بار صندوق عقب

3) بازدید منظم و سرویس خودرو

4) استفاده کمتر از گرم کن شیشه عقب ، برف پاکن و بخاری

5) استفاده صحیح از دنده های بالا

6) استفاده کمترازکولر

7) گرم نکردن خودرو در صبح های زمستان

8) رعایت سرعت مجاز بین 85 تا 100 کیلومتر

9) ترمز گیری و شتاب گیری در صورت ضروت

10)رعایت فاصله از دیگرخودروها برای جلوگیری از ترمز ناگهانی

11) عدم به کارگیری استارت مداوم

12)جلوگیری از کم و زیاد کردن سرعت به صورت مداوم

13) خاموش کردن موتور هنگام توقف های طولانی



روش های صرفه جویی در مصرف گاز


صرفه‌جویی انرژی در پنجره‌ها

پنجره‌ها از نظر صرفه‌جویی انرژی نقش حساسی دارند، چرا که حدود 30% از کل تلفات حرارتی ساختمان از پنجره‌ها صورت می‌گیرد، به همین دلیل پنجره‌هایی که در جای خوبی نصب نشده‌اند یا خوب محافظت نمی‌شوند، می‌توانند هزینه سوخت را بسیار بالا ببرند.

اگر تصمیم دارید ساخت ساختمان جدیدی را شروع کنید، با یک مشاور آشنا به اصول صرفه‌جویی تماس بگیرید، اما اگر می‌خواهید ساختمان موجود خود را بهینه‌سازی کنید و از هزینه‌های خود بکاهید، این راهنما می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

 

جلوگیری از تلفات حرارتی پنجره‌ها

یک پنجره با شیشه تک جداره تقریباً 10 برابر یک دیوار عایقکاری شده هم اندازه خود تلفات حرارتی دارد. چنین پنجره‌ای سه مشکل عمده ایجاد میکند:

بالا بودن تلفات حرارت، فراهم نشدن آسایش ساکنین، بخار گرفتن پنجره‌ها.

برای کاستن از مشکلات ناشی از پنجره‌ها، می‌توان از راههای مختلف یک لایه هوای ساکن بین محیط داخل و خارج ایجاد کرد، با انجام این کار تلفات حرارتی پنجره به نصف کاهش می‌یابد. برای ایجاد این لایه هوا راه‌های مختلفی وجود دارد.

دو جداره کردن

دو جداره کردن شیشه هر پنجره‌ای باعث بالا رفتن کارآیی آن می‌شود، بویژه پنجره‌هایی که پرده‌ای روی آنها نصب نشده است.

پنجره دو جداره، دارای دو شیشه می‌باشد که بین آنها یک فضای کاملاً درزبندی شده قرار گرفته است. این فاصله معمولاً بین 6 تا 20 میلیمتر است.

اگر اینفاصله هوایی 15 میلیمتر انتخاب شود، بهترین کارآیی بدست می‌آید. دو جداره کردن پنجره با وجود اینکه اتلاف حرارت را کاهش می‌دهد، جلوی ورود نور و گرمای خورشید را نمی‌گیرد. بنابراین در فصول گرم سال برای کاهش ورود گرما به داخل ساختمان باید جلوی تابش مستقیم خورشید به پنجره را گرفت.

در کنار اینها، دو جداره کرده پنجره‌ها باعث کم شدن ورود سر و صدا به داخل ساختمان می‌شود و نیز بخارگیری پنجره‌ها در فصول سرد سال کاهش می‌یابد.

برای دو جداره کردن پنجره یک جداره موجود می‌توان یک لایه دیگر از شیشه یا اکریلیک شفاف دیگر روی آن نصب کرد و فضای بین آنها را کاملاً درزبندی کرد. در این فضا باید مقداری ماده جاذب رطوبت قرار داد تا رطوبت این فضا را کاملاً بگیرد.

پرکردن با گاز

در برخی از پنجره‌های دو جداره، فضای میانی را با گازهایی مانند آرگون و کریپتون پر میکنند تا کارایی آنها حدود 10% افزایش یابد.

عایق‌های ویژه پنجره

این عایقها را که به شکل برچسبهای شفاف ساخته می‌شوند به راحتی می‌توان بر روی شیشه پنجره‌ها چسباند و بخشی از خواص پنجره‌های دو جداره را در آنها به وجود آورد. این برچسبها باعث می‌شوند ورود گرما دار تابستان تا 80% کاهش یابد. علاوه بر این انواع کم تابش این محصولات (Low-E) قادرند تلفات حرارتی و زمستانی را نیز تا 30% کاهش دهند.

این عایقها از نظر قیمت با پنجره‌های دو جداره قابل رقابت هستند. بویژه در ساختمانهای موجود که تعویض پنجره‌ها با پنجره‌های دوجداره هزینه زیادی به همراه خواهد داشت.


پوشش های شفاف

راه دیگر برای بالا بردن کارآیی پنجره‌های موجود، نصب ورقه‌های پلاستیکی شفاف بر روی پنجره‌ها است. این ورقه‌های شفاف را می‌‌توان توسط چسبهای دوطرفه طوری به شیشه چسباند که چند میلیمتر با آن فاصله داشته باشند.

کار ساده‌تری که می‌توان انجام داد این است که در چند هفته از سال که هوا خیلی سرد است بر روی پنجره‌ها نایلون کشید و دور تا دور آن را با چسب نواری پهن چسباند. با این کار در درجه اول شرایط آسایش بالاتری برای ساکنین ایجاد می‌شود و در کنار آن در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی می‌شود.

پرده‌ها

نصب پرده‌های کاملاً چین‌دار که پنجره را کاملاً بپوشاند می‌تواند جلوی اتلاف حرارت را به مقدار زیادی بگیرد. این پرده‌ها در فلصل تابستان نیز جلوی تابش خورشید را می‌گیرند و به خنک نگه داشتن داخل ساختمان کمک شایانی می‌کنندف بویژه اگر آستر براق داشته باشند.

به اندازه بودن و نصب صحیح پرده بسیار مهم است. پرده باید طوری باشد که هوا نتواند پشت آن آزادانه حرکت کند. برای این کار می‌توان فاصله ریل پرده تا دیوار را با چیزی مانند تخته پرکرد یا گیره‌ها را طوری به پرده زد که خود پرده تا دیوار تا ادامه پیدا کند. همچنین می‌توان پایین پرده را با وسیله‌ای بر روی دیوار ثابت کرد.

 

انجام کارهای زیر اثر کاهنده ناچیزی بر روی تلفات حرارتی در زمستان دارند یا اصلا بیفایده هستند:

نصب پرده کرکره: چون هوا از بین پره‌ها به راحتی حرکت می‌کند و حرارت را جابجا می‌نماید.

استفاده از شیشه‌های چند لایه یا ضخیم: انجام این کار جلوی ورود سر و صدا را می‌گیرد ولی تاثیر بسیار کمی بر روی میزان اتلاف دارد.

استفاده از شیشه‌های بازتابنده یا تیره: این شیشه‌ها تاثیر محدودی دارند و باعث کم شدن نور و حرارت خورشید در همه مواقع سال می‌شوند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد