پارسی

جالب و دیدنی

پارسی

جالب و دیدنی

موبایل و خطرات اجتماعی آن

تلفن همراه مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری که امکانات مجازی در اختیار کاربران قرار می دهند، به ابزاری برای سوء استفاده تبدیل می شود و این کاربردهای نادرست درحوزه های متنوعی رخ می دهد و تلاش برای ایجاد ممانعت های قانونی قضایی اخلاقی یا اجتماعی در برابر آنها راه به جای نمی برد.


گویا فناوری و فرصت هایی که برای سو استفاده پیش روی متخلفان قرار می دهد همواره یک گام از قوانین بازدارنده جلوتر است و مهم ترین تجربه جامعه ما در این حوزه به سوء استفاده از گوشی های تلفن همراه دوربین دار برای فاش کردن و اشاعه مسایلی مربوط می شود که در عرف و اخلاق جمعی جز حریم خصوصی است.


دوربین کوچک تلفن های همراه هنگامی که با بی دقتی، شیطنت، خصومت یا تمایل به انجام تجربه ای تازه به کار گرفته می شود به نشر مسایلی درمحیط جامعه می انجامد که با خدشه دار کردن روحیه و اخلاق عمومی به بحرانی دامنه دار و برانگیختن هیجان یا همدردی آحاد افراد خاتمه می یابد.


تجربه های تلخی از این نوع درحافظه جمعی ایرانیان بسیار است و هنوز هم می توان در صفحه حوادث روزنامه ها از آنها سراغ گرفت. مهمانی ها، جشن های عروسی، اماکن خصوصی و حریم شخصی افراد از خطر این دوربین های کوچک و ساده در اماکن نیستند و کار به جایی رسیده است که در برخی محافل پیش از انجام دهد کاری به صورت محترمانه یا با لحنی قاطع حاضران یا از فیلمبرداری یا گرفتن عکس با گوشی های تلفن همراه برحذر می دارند.


آسیب دیگر اینکه بسیاری از افراد نمی دانند حافظه وسایل الکترونیکی از رایانه گرفته تا دوربین عکاسی mp4 گوشی تلفن همراه و غیره حتی پس از شکسته و تخریب شدن قابل بازیابی است و این حافظه های کوچک و پرمحتوا پس از مصرف و به پایان رسیدن عمرشان در هر شرایطی جزو وسایل خصوصی محسوب می شوند و به همین سبب راه برای سو استفاده متخلفان و افراد کنجکاو باز می ماند.

هک تلفن همراه شیوه دیگری از سوء استفاده است که در چند سال اخیر در جامعه ما رواج یافته است. متاسفانه به سبب وجود برخی نابسامانی های قانونی در حوزه الکترونیک و ارتباطات مجازی نرم افزاری هک نیز به فراوانی در بازار و سایت های اینترنتی یافت می شود و چنین وضعیتی هرکاربری را برای استفاده از آنها با هر قصد و انگیزه ای وسوسه می کند.

هک کردن تلفن همراه هم به شیوه های مختلفی صورت می گیرد. سوزاندن سیم کارت، تخریب گوشی، دسترسی به اطلاعات حافظه تلفن همراه، نشر ویروس های مجازی و غیره . بخشی از آنها هستند که از طریق خطوط تماس، امکانات نوین مخابراتی یا بلوتوث انجام می شود. دزدیدن اعتبار ریالی از سیم کارت های اعتباری نیز روش جدیدی است که به سادگی صورت می گیرد.

دریافت یک پیامک ناشناس حاوی متن، وسوسه برای ارسال همان پیامک به شماره ای خاص برای افزایش اعتبار به صورت رایگان و آخر سر انتقال بخشی از اعتبار فرد گیرنده به فرستنده .
روش های دیگری هم برای سو استفاده مالی از گوشی های تلفن همراه وجود دارد و برخی

هکرها با استفاده از نرم افزارهای خاص هزینه ارسال پیامک یا برقراری تماس خودی را به عهده کاربران دیگر می گذارند و از این طریق به نوعی کلاهبرداری می پردازند که به سبب پایین بودن مبلغ زیان برای خسارت دیده ارزش پیگیری درمحاکم قضایی را ندارد.

در جامعه ما دوربین حافظه بلوتوث و نرم افزارهای پخش فایل صوتی و تصویری پرکارترین امکانات گوشی ها محسوب می شود و ناگفته پیداست قابلیت های پیشرفته ارتباطی درگوشی ها یا پشتیبانی فنی نمی شوند یا اصلا طرفدار ندارد و به کار نمی آید..

در این حوزه اطلاع رسانی شرکت های وارد کننده ونهادهای مسوول درحوزه فناوری ارتباطات ضرورتی است که با توجه به برنامه های توسعه کشور و اهدافی نظیر تحقق دولت و شهروند الکترونیکی پررنگ تر می شود.

درکنار همه این نارسایی ها استفاده از تلفن همراه با معضل دیگری پیوند می خورد که اگر ویژه جامعه کاربران ایرانی نباشد حداقل از ضعف های قانونی و فرهنگی در این حوزه حکایت می کند استفاده از تلفن همراه حین رانندگی که یکی از دلایل پرشمار تصادفات و ایجاد گره های ترافیکی در معابرشهری محسوب می شود.

عرضه فرهنگ استفاده از فناوری های جدید همراه با خود فناوری است. باید به کاربران خصوصا جوانان آموزش داده شود که وسیله تولید شده برای رفاه بیشتر مردم است نه برای سلب آسایش دیگران .

هر چیزی در جایگاه خودش قرارگیرد مشکلی برای شما بوجود نمی آورد اما بیرون از جایگاه اصلیش معلوم است. هر وسیله ای می تواند خطرناک باشد از تلفن همراه خود درست استفاده کنید امنیت را رعایت کنید تا موبایل برای شما یک وسیله اجتماعی مفید باشد و از خطراتی که خود باعث آن می شوید دور باشید.

*تلفن همراه را هنگامی که از آن استفاده نمی کنید قفل کرده و رمز ورود آن را حتی برای نزدیکترین وابستگان خود فاش نکنید

* از رمزها و کدهای مشکل با حداقل 8 رقم با ترکیبی از حروف اعداد و نماهای استفاده کنید

*هرگز اطلاعات مهم خود مانند شماره حساب، رمز ها،تاریخ تولد و غیره را از طریق پیام کوتاه ارسال نکنید

*تلفن همراه را به نرم افزارهای امنیتی مانند فایروال یا نرم افزار ضد هکر و آنتی ویروس مجهز کنید
*فایل های تنها از منابع مطمئن دانلود کنید

*هنگامی که به بلوتوث نیاز ندارید از خاموش بودن آن مطمئن شوید
* قبل از اینکه تلفن همراه خود را در اختیار دیگران قرار دهید یا آن را بفروشید تمام اطلاعات شخصی و رمز و کدهای حساب بانکی خود را از حافظه آن پاک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد